Thursday, December 21, 2006

Julpaus – no more!

Det har blivit ett litet oavsiktligt uppehåll med bloggandet. Jag har blivit helt uppslukad av montering av möbler (ni ska snart få ser min nya garderob bland annat), renovering, shopping av julklappar, julpyntande osv. I år ska hela familjen fira jul tillsammans på juldagen, det ser jag verkligen fram emot!

Vilka är era jul-måsten? Jag är lite jul-hyper och vill att det ska vara superjuligt överallt.

Mina 3 främsta jultraditioner är följande:
1) På julafton: Alla sitter tillsammans och i turordning läses rim, gissas innehåll och öppnas presenter! Höjdpunkten på julafton!
2) Hela november, december och januari: Massor med ljus, mys och kärlek! Snölyktor utomhus (kom igen nu snön!)
3) På julbordet: Gravad lax, sill samt all julgodis (speciellt knäck och mintkyssar)!

2 comments:

Anonymous said...

jag är grinchen! det började redan när jag var typ nio och allt mitt julpynt försvann fastän jag hade ställt påsen där den ska vara bredvid mina äldre systars påsar på vinden. the horror, av att gå in till sina systrar år efter år och beundra deras pyntade rum för att sen gå in till ens eget och titta lite på den enda ängeln som blev kvar för att jag thank god var dålig på att städa undan efter julen. det kändes så orättvist! så då gick det några år då jag hatade julpynt, men nu börjar jag bli botad.. men har ingen plats för julpynt. det lilla jag har samlat på mig sen påsen försvann, inklusive ängeln, har jag glömt kvar hos mitt ex som är satt i karantän så att säga så vi får se när/om jag kan styra upp det här med pyntandet. Jag tror att bara jag kommer igång med pyntscenen kommer jag bli ett monster som klär allt i ljusslingor, vi får se. >:)
Jag tycker inte om konceptet julmat (godiset går ner) och är den som håller hårdast på familjens tradition att inte köpa julklappar för man får ändå bara ångest av det och ingen av oss systrar har pengar, jag är även den som först slutade att gå i kyrkan och nu går ingen. Men nu har jag lärt mig sticka och då blir det lättare att skaffa klappar till folk, kanske ska lätta lite på den traditionen för jag kommer ihåg det som ganska skoj att öppna/ge klappar.

Katarina said...

Ninen: :) ja det gäller att hålla julfirandet på en nivå som gör att man mår bra! Gud så roligt att få något som någon själv gjort! Jag skulle också vilja kunna sticka! För oss är själva öppnandet och rimmandet det viktigaste, sedan vad som är i är mindre viktigt! Hoppas att du får en riktigt härlig julafton imorgon! Julkram!