Monday, July 30, 2007

Inspirationstema: Sovrum

Sovrummet är otroligt viktigt eftersom vi tillbringar så mycket tid här. Sömnen är livsviktig, liksom kärleken som har sitt centrum i detta rum. Det jag har tänkt på för att inreda vårt sovrum är bland annat följande:

Ett mörkt rum. När vi sover bör det vara mörkt för att vi ska sova gott. Vi har både rullgardin och persienner!
Ett rum med Feng Shui. Efter som jag är helt inne på Feng Shui nu så lyfter jag fram symboler för det bagua-område som finns i vårt sovrum, i vårt fall rikedom. Det symboliserar jag med kristallkronan, lyxiga sängkläder och morgonrockar från lexington.
Ett rum för kärlek. Massor av symboler för kärlek men också en skön säng, krispiga sängkläder, massageoljor, Ylang Ylang-doft ger kärlek!
Ett rum för harmoni. Utan TV och stereo. Det enda elektiska jag har är min fantastiska gryningslampa som väcker oss mjukt mörka mornar. Den placerar jag på den undre hyllan på sängbordet, alltså inte i linje med där vi sover. Jag tycker mycket om den trygghet som den mörka väggen ger. Samtidigt är summet ljust och känns "lätt". För mig känns det viktigt att ha städat i sovrummet. Det är en av anledningarna till att vi har garderoben i ett separat rum. Även i lådor och skåp i sovrummet vill jag ha städat och snyggt! Vilka är dina bästa tips för ett härligt sovrum?

2 comments:

Anonymous said...

jag bor i studentrum och har bott smått sen jäääämt. jag börjar verkligen sakna en egen sovhörna, även om jag trycker in både säng och soffa (det går bara man vill) så jag inte ska se på teve i sängen så blir det liksom... ja man sover ju mitt i allting. jag funderar på att sy (!) förhängen och grejer så man kan stänga in sig i nåt kojliknande.. så blir det riktigt mörkt också! jag måste ha mörkt.
och visst är det trevligt med ordning, men dryyyygt att hålla efter! i början går man och småplockar och tycker det är mysigt, men det faller efter en vecka för mig... svårt med liten yta också kan jag skylla på men inte bara faktiskt.

Katarina said...

Ninen: Det låter som en mycket bra idé att dela in rummet med hjälp av tyg, mysigt att krypa in i något "eget" som inte är kopplat till TV-rum och liknande. Att hålla städat är en utmaning, helt klart. FÖRVARING är mitt bästa tips...för allt! :)