Sunday, February 03, 2008

Här var det hemlagat!

För att må bra och hålla vikten så måste man äta RIKTIG hemlagad mat. När det är dags att skaffa familj är det ju livsviktigt att alla magar får BRA mat. Min och Robbans resa till Mallis där vi såg läskigt många feta ungar är fortfarande traumatiskt för mig. Mina barn ska ICKE bli så. JAG ska inte bli så.

Jag har därför varit smart nog att bli riktigt bra på att laga mat, husmanskost med extra piff är min specialité. Så det är inte där problemet sitter, det som är så drygt är TIDEN! Det tar 15 sekunder att beställa en pizza och 5 minuter att fräsa upp en färdig pytt i panna från frysen. Att laga RIKTIG mat tar RIKTIGT lång tid. Vem har idag tid att stå ½-1 timmar i köket? Även fast det är rätt kul? Jag lagade lasagne idag (nyttig sådan). Det är RIKTIG mat. Det tog 60 minuter. Jävligt gott. Men det tog 60 minuter.

Men men...det är väl så att det är VÄRT ändå. Bara vi får ordning på vår nedervåning inkl ett schysst kök så kanske det känns roligare.

Har du tips på snabb RIKTIG mat (dvs inga onödiga halvfabrikat osv)?

4 comments:

Ninen said...

jag önskar jag hade en jättefrys så skulle man kunna laga asmycket på en gång och frysa in. kanske bjuda hem folk och bara tok-laga, i gott sällskap blir det inte tråkigt när man är inne på tredje rätten. i brist på stor frys försöker jag alltid laga lite extra när jag väl är igång, särskilt typ ris och sånt. sen fryser jag in så jag kan plocka ut portionsbitar, som jag tinar medans jag lagar till det som ska vara till och då är det ju bara en platta som man måste hålla koll på vilket känns enklare och snabbare.

Katarina said...

Ninen: Jäkligt smart att storkoka rik och dyl. Jag borde också börja med det. Just nu är min frys full med frusta frukter och bär eftersom jag har en riktig hook-up på smoothies och milkshakes.

Bra idé attha en lagamat-fest! :) Alla kan dela på ingridienserna och ta med burkar åsså lagar man utan bara den. :)

mari said...

hittade din blogg av en slump och tycker att det är roligt att läsa om det du skriver :)
om ni tycker att det är svårt att tänka ut bra och nyttig mat nu innan ni har barn så vänta bara...det är en ständig vånda för oss att få till det både gott och näringsrikt enligt alla nya hälsosamma regler samt att barnen ska vilja äta det...nåväl mitt bästa tips till middag är att äta lite lättare typ en laxfileer med en stor sallad. Laxen tinas underdagen (ja man måste tänka/planera liiite innan) sen saltar man lätt och häller på lite nypressad citron och så slänger man in den i ugnen på 250 gr i 10-15 min, undertiden fixar man till salladen med lite allt möjligt och strör över linser och sesamfrön. Snabbt och nyttigt. En enkel omelett typ scrambled eggs är lika lätt och nyttigt, med sallad förståss. Om man känner att man behöver mer mat kan man "mata på" salladen med tonfisk/avokado etc. våra barn äter inte mycket sallad men de får alltid morotstavar och så kokar vi lite potatis eller ris till. Hemmagjord grönsakssoppa med vitlöks bröd är gott, snabbt och nyttigt oxå - speciellt om man använder fullkornsbröd. Storkok är inte riktigt min melodi för vi har inte plats i frysen.

Katarina said...

Mari: Välkommen till Inspirationsbloggen! Vad glad jag blir att du hittat hit och att du tycker om den! :) Laxfiléer är superbra, du har helt rätt i att det är snabbt! En av mina favvorätter faktiskt. Ska aboslut testa din variant med sesamfröna/linserna! Grönsakssoppa har jag nog aldrig gjort men det ska jag helt klart testa! Kan ju inte vara så svårt! Tack för de smarta idéerna!