Wednesday, May 16, 2007

10 tips: hur man blir en glad skit!

För ett tag sen (kanske ett år) bestämde jag mig för att på allvar bli en riktigt härlig människa! Jag tror nog att jag alltid har varit en energisk och positiv tjej. Men efter insikten om att jag måste stå ut med mig själv hela livet, bli otroligt bra och nära vän med mig själv och att det var jag som hade möjligheten att göra mit liv underbart var det bara att sätta igång. Vissa har du som trogen läsare sett tidigare, men här kommer en snabbrepris + nya tips:
1) Sluta se på filmer/tv som inte ger dig en positiv känsla. Jag är fullkomligt galen i romantiska komedier med vackra tjejer och söta pojkar i. Vilka känslor vill du ha i ditt liv? Skaffa dem!
2) Samma gäller musik och böcker. Jag kör då och då musikterapi med min egengjorda skiva "happysongs".
3) Förändra det som inte fungerar i vardagen. Ex: Jag tyckte det var trist att stryka och skapade mig en ny vana, att lyssna på skitroliga och spännande talböcker samtidigt. Nu stryker jag strumpor. Typ.
4) Tänk på vad du säger. Jag har övat upp mig själv att reagera på t.ex. följande ord: Varför (ersätt med vad), Inte (skit i), Men du då (strunta i), kanske bör ska (ers. vill), leta (ers. hitta), försöka (ers. jag fixar det). Gör stor skillnad!
5) Att bråka är skittrist, har slutat med det helt i princip. Smart kommunikation är riktigt kul och för mig och mina kära närmare varandra. Hur? Ha intentionen att vilja utvecklas samt ha tålamod. Lyssna. Fråga. Coacha. Då försvinner bråken! :)
6) Att omge mig med i huvudsak positiva människor, samt att vara medveten när jag umgås med personen som tar energi för att inte släppa energi omedvetet.
7) Vardagslyx! JA! Levande blommor, färgglada disktrasor, underbart sköna märkestrosor - det gör mig gladare!
8) Ge feedback och komplimanger till så många du kan! Tala från hjärtat! Kom ihåg dig själv!
9) Skratta mycket! Spara på roliga saker som seriestrippar, roliga historier, foton och ta fram vid behov!
10) Läs inspirationsbloggen för mer inspiration och glada tankar! :)

Fyll gärna på listan med dina bästa "bli-en-glad-skit-tips":

11 comments:

Anonymous said...

Hej å tack för titten i min blogg! Glad-skit-tips kan vara att stanna upp i vardagen och njuta av nuet... det bliiiir sååå bra då!!

Katarina said...

Majomamma: Ja det är riktigt bra!Ofta finns lyckan mitt framför näsan, det gäller bara att stanna till och bli medveten om det!

Anonymous said...

Kanske inte något mer tips men, ja....gløm inte bort att skratta. Mycket! Med andra mænniskor och åt dig sjælv. (har flyttat till oslo, och børjat jobba på ett fantastiskt stælle, www.dragonfly.no)

Katarina said...

Lena: Jag spanade in hemsidan. Vilket fantastiskt ställe. Vilken lyx att få jobba där! Njut!

Skratt är otroligt viktigt. Det mesta går att skratta åt även om det i vissa fall gäller att "fake it, til you make it"... :)

Mikaela H B said...

Vilka bra tips! Tack för dom!

Anonymous said...

Hur gör man om man inte orkar förändra sin vardag?

Anonymous said...

Guuud vilka härliga tips! Jag ska bannemej skriva ut din lista och hänga den på kylskåpet! Tusen tack, du verkar sannerligen vara en riktigt härlig människa :) Mvh Marielle

Anonymous said...

Toppentips! De ska jag komma ihag! Tack!

Daniel said...

Ja, om man nu har någon partner överhuvudtaget.

Min avsaknad av detta är det som gör mig ledsen, och det är inget jag kan tvinga fram. :(

Anonymous said...

Lär dig någonting nytt, t.ex. ett språk!
Skapa någonting, måla, skriv, eller snickra. Gå på upptäcks resor i när
miljön och hitta gömda oaser.

~emma said...

Mycket bra tips! :-)