Saturday, May 27, 2006

Äta ute!

Jag och darligen tycker att det är mysigt att gå ut och äta då och då. Vi bor så centralt att det är enkelt att ta en promenad till någon av stans restauranger. Varför går man då ut och äter? Jo dels de självklara anledningarna; Man slipper förjobbet och efterjobbet och får koncentera sig på själva ätandet/umgänget/diskussionen. Andra anledningar är att det oftast är riktigt god mat, man kan välja olika rätter och att det känns lite speciellt att gå ut på restaurang (speciellt om det är en torsdagskväll). Det finns ett antal tips som jag skulle vilja ge restaurangägarna som får mig att stortrivas!
4Bjud alltid på något innan maten! Lägg in det i priserna så att ni tjänar igen det. Om det är bröd så är det gott med något smaksatt smör eller annan god röra förutom smöret.
4Tipsa om vilken dryck som passar till olika rätter (menyförslag med eller utan dryck är super)
4När maten kommer. Tala om för mig vad det är på tallriken! En bra beskrivning av rätten får smakerna i de olika "rörorna" att träda fram! Det kan lyfta vilken husmanskost som helst!
4 Snygga uppläggningar är kanonbra!
4 Fråga om det smakar bra! Var supertrevliga!
4 En chokladbit till kaffet eller kvittot.
4 Fler vegitariska rätter tack! Fyllda paprikor och vegrisotto räcker icke!

Nu ska jag svida om för kvällens bravader!

No comments: