Thursday, June 14, 2007

Vem får jobbet?

Jag blev kontaktad av en person som ville att jag skulle komma och föreläsa för ett gäng långtidsarbetssökande och inspirera dem. Dessa tips kom jag att tänka på då:

1) Hitta din inte drivkraft för att få drömjobbet!
Jag och personen som ringde pratade lite och jag började måla upp en bild av att det gäller att inspirera människor att tro på sin inre drivkraft och satsa på sina drömmar. Då sa personen i andra änden av luren att de långtidsarbetslösa inte tänker så. För dom är det ouppnålig lyx att önska sig ett visst jobb. Här handlade det om att få ett jobb, vilket som helst. Det var där fokus fanns.

Det fungerar inte så. Jag tror visst man ska önska sig ett visst jobb och att man också kan få det jobbet. En människa utan drömmar, utan mål utan ett brinnande intresse för arbetsuppgifterna skulle inte jag anställa. Så hårt är det i dag på många arbetsplatser.

2) Utnyttja tiden som arbetssökande till vettig sysselsättning!
När man är arbetssökande tycker jag att det är klokt att ta chansen att arbeta om man får ett jobb (vilket som helst). Utan att för den skull sluta drömma om sina önskearbetsuppgifter. Det är en merit som jag tittar noga på. Finns det ett glapp mellan olika arbeten. Vad gjorde den arbetssökande under den tiden? Allt från kvällskurser i italienska till friggebodsbygge på fritiden smäller högt jämfört med ingenting.

Jag har själv haft perioder utan ett riktigt jobb. Jag har i och för sig aldrig sett mig som arbetslös eftersom jag under dessa perioder har jobbat ändå och tjänat pengar, med till exempel:- Tillverkat "Unique Cards", gratulationskort och likande med figurer av zernitlera och sålt dem på några affärer istan, ställt ut i en konstbod.- Åkt runt och föreläst med mitt föredrag "Inspirationsresan - från idé till affärsidé". www.inspirationsresor.se
- Engagerade mig politiskt i Centerpartiet och arbetade som valombudsman i stan inför valet 2002.

3) Skapa personliga kontakter och referenser!
På jobb-guiden.se står det att 7 av 10 anställningar går genom personliga kontakter. Det gäller att hålla sig framme och arbeta utåtriktat. Ett bra tips kan vara att engagera sig i någon förening eller i politik eller något annat man tycker är kul!

4) Satsa på dig själv och din personliga utveckling.
Du själv är det absolut viktigaste och som människa med bättre självförtroende och självkänsla blir du attraktivare på arbetsmarknadden. Sträck på dig och visa vem du är!

5) Sätt mål på kort och lång sikt
Att sätta mål är ett av de mest effektiva verktygen jag använt för att lyckas i livet. Det fungerar och det är som att alla krafter verkar mot dessa mål både vårt medvetna och undermedvetna. Hur vill du att ditt liv ska se ut om 5 år? Skriv ner det nu!

6) Gör ett grymt bra persoligt CV
Ett CV bör visa dina persoliga kvalitéer. För mig är det viktigare än utbildning och erfarenhet i 99% av fallen. Ett CV som är gjort enligt en mall är lätt att genomskåda och faller ofta platt.

Det var några tankar. Kom gärna med synpunkter! Vad är ditt bästa sök-jobb tips? Om du jobbar, vad tycker du om ditt jobb? Hur gjorde du för att få det? Om du är arbetssökande, vad drömmer du om?

4 comments:

Anonymous said...

just det här med drömmar tror jag är väldigt lätt att tappa när man är långtidsarbetslös. det måste kännas så jävla meningslöst att hålla fast vid en dröm när man inte ens kan få jobb på ica. (och när jag skriver "inte ens" menar jag inte "inte ens ett skitjobb" utan syftar på de som har hög utbildning och inte får jobb inom det dom är utbildade för som exempel) kanske kan du ge tips om hur de ska kunna hålla fast vid sina drömmar? jag tror det är rätt nedbrytande att gå på arbetsförmedlingen också, det blir mycket tvång och inte mycket som känns utvecklande. det är väl mest det man vill ha ut av ett jobb... så att gå nån kurs och lära sig nåt bara för att det är skoj är säkert en skitbra grej. så inte allt hela dagarna handlar om att skaffa jobb. det kanske funkar lite som att träffa en partner, när man söker och verkligen vill ha en så finns det ingen bra och sen när man trivs med livet och partner eller inte gör det samma, då står han där på nån vit springare helt utan förvarning :) men jag tror det verkligen är jättetufft att behålla nån lust till nåt överhuvudtaget om man inte har haft jobb på flera år. får gå hemma och dra fötterna efter sig medans alla man känner jobbar, i flera ÅR. usch usch usch! jag tar till mig dina råd så jag inte hamnar där..

Katarina said...

Ninen. Ja det lär inte vara så tvärkul precis...Men jag tror på att sätta mål och drömma och arbeta utåtriktat för att hitta jobb!

Anonymous said...

Jag tröttnade totalt på arbetsförmedlingen, facket och a-kassan efter många månaders strul. Jag gick till arbetsförmedlingen för att få hjälp, men fick tyvärr bara en drös med förmaningar och uppläxanden när jag kom dit. Jag VILLE jobba, de fick det att verka som att jag skulle bli tvingad att jobba.

Så jag satte mig med datorn i knät och funderade ut allt jag skulle kunna tänka mig att jobba med i framtiden. Skrev lite listor med positivt och negativt. Det slutade med att jag hittade min drömutbildning. Nu har jag 1.5 år kvar, sen är jag legitimerad arbetsterapeut. Och vad ännu bättre är, det råder stor brist på arbetsterapeuter nu när många 40-talister går i pension, så förhoppningsvis får jag jobb snabbt när utbildningen är klar.

Så mitt råd är att aldrig, aldrig någonsin ge upp, det finns en lösning, men man måste själv hitta den.

Katarina said...

Sandra: Så bra skrivet! Underbart att läsa att du hittat din dröm och arbetar på att uppfylla den!