Wednesday, February 14, 2007

100%

Människor har en förmåga att oroa sig för saker och ting samt vända saker ut- och in för att försöka påverka livet i olika riktningar. I coaching är det ofta fråga om att få människor att se saker på nya sätt och att stötta dem att hitta fram till olika lösningar. En fråga som jag tycker är fantastisk (och som jag använder till mig själv ofta) då är ”Vad i detta kan du påverka till 100%?”. Det är en fråga som flyttar fokus till det område där man kan göra något för att förändra och påverka. Det är waiste of time att grotta ner sig där den du coachar är ett offer för situationen. Hitta rätt - coacha lätt! :)

Vad tycker du om denna fundering?

9 comments:

Anonymous said...

Kändes användbart idag. Satt just och fungerade på lite gnissel på jobbet. Det gav mig lite nytt perspektiv. Tack!

Din blogg är så fin, du har fina, egna bilder och så. Behöver man mycket datakunskap för att ge bloggen ett eget utseende? Jag har försökt att läsa mig till hur man gör, men än så länge fattar jag inte!

Anonymous said...

FUNDERADE! Skrev fel!

Anonymous said...

ja det där är ett otroligt nyttigt tankeknep!! så SKÖNT när/om man har grottat och kommer på det där, att man kan dela upp det i mitt vs. andras. och mitt kan jag ju ändra! yay! det är verkligen ett av mina vanligare tips till vänner och bekanta, att se över vems ansvar som råder.. men det kräver lite av en själv också, att våga lämpa över ansvar på andra hur mycket det än kan vara just den andras ansvar.. att säga "men det är DIN grej" kan vara skitsvårt ibland, att ta den rollen liksom. många tjejer speciellt tror jag ofta tar för mycket ansvar för vad andra gör. gör sig till lite mer offer än vad man hade behövt vara, både i det lilla och det stora.. och det beror kanske på osäkerhet, dålig självkänsla etc, jag vet inte. vi får peppa dom. eh oss.

Anonymous said...

Det är jättebra det här med coaching, i bland fastnar man och kommer inte riktigt vidare.

Min övertygelse är att alla kan föra sitt liv i den ena eller andra riktningen bara man bestämmer sig för det.

Det gäller att se olika alernativ framför sig, fundera över hur det troligtvis ser ut om fem år beroende på vilket man väljer och vad man mår bäst av.

Visst kan det vara stora backar att ta sig över, kanske hamnar man inte precis där man siktade men med man är på väg och man är inte dömd av yttre omständigheter.

Visst kommer man att få backa, fundera igen, ta en om- eller kanske en genväg men förmågan att vara sin egen lyckas smed kan ingen ta ifrån en!

Anonymous said...

Ja vi kommer ingen vart med att oroa oss. Vilken bra fråga den där, tack för den :)

Katarina said...

Sara: Så himla perfekt att du kunde dra nytta av denna tanke direkt! Livet är perfekt!

För att göra sig blogg ,er personlig krävs väl en del fantasi och en del datakunskap. Jag arbetar i Indesign,Paint Shop Pro och Dreamweaver. När man pular på lite i Dreamweaver så lär man isg eftersom, det är nog bäst att börja testa sig fram! Lycka till, fråga gärna om du vill ha hjälp med något!

Ninen: Jag håller med dig. Det är lite kul att se folks reaktioner då man lugt och sansat frågar: "Vem har ansvaret här?" eller säger "Det där är ditt ansvar". Det blir ofta känslor, vilket jag tycker är perfekt feedback på att något är viktigt och engagerar. Det är lätt att skjuta problem ifrån sig och när man inser att detta är det jag som råder över skapas ofta känslor...som i sin tur ofta ger kraft!

Viktoria: Ja det är så sant! Med tydliga mål och insikten om att det är jag som har befälet över mitt liv så kan man påverka massor! Härligt skrivet!

Hanna: Det var så lite så! :)

Anonymous said...

Tror jag borde använda mig av detta tankesätt mera! Gräver ner mig i allt jag inte kan påverka och tycker att livet verkar hopplöst.

Nemo said...

Bra tänk på din blogg týcker jag - är just i färd med att använda "he Work"-tekniken av Byron Katie. Hört om den? Se vidare på www.thework.se

Katarina said...

Nemo: Ja! Den boken är fantastisk! Den har hjälpt mig mycket i min personliga utveckling! tack för tipset i alla fall.

Ni som ej läst den, gör det om ni känner för det - den är konkret och underbart givande att läsa!