Friday, June 04, 2010

Coaching för föräldrar (tips nr 4)

Detta tips har jag inte läst om utan bara hört min mamma och pappa säga typ 1000 gånger. Och det är ett oslagbart tips. Ge barnen TID så blir vardagen lättare. Låt barnet avsluta leken i lugn och ro. Ofta behövs det inte många extra minuter för att få ett bättre avslut. Barn i tvåårsåldern och säkert äldre också (har inte läst om dem än :)) har ofta svårt att avsluta. De vill stanna inne när man ska gå ut och när de väl kommit ut vill de inte gå in. De är i nuet och har kul precis här och nu. Varför ska man då bryta upp, tänker de antagligen. Jag försöker göra så att jag säger att "Nu får du bygga tornet en gång till sedan ska vi gå ut". Sedan kommer nästa knep som jag ofta använder, att skapa en bild av något konkret som ska hända när vi kommer ut t.ex. "Vi ska mata hönorna med majs när vi kommer ut" eller "ska vi gå ut och se om katten är ute?". Självklart finns det tillfällen då tiden inte finns och man får helt enkelt "ta med barnet" men om man tänker efter så är de tillfällena få. Idag hade vi bråttom från affären och försökte locka och lirka men tillslut fick vi ta storebror med oss mot hans vilja och det blev gråt. Det känns ju inte riktigt bra men det är ju samtidigt viktigt att skapa ramar och visa att i slutändan så bestämmer vi som föräldrar. Inte lätt men vem har sagt att det är lätt?

Att ge tid kan ju också handla om att vara här och nu med barnet. Att sitta och leka tillsammans, lyssna, fundera och låta tiden gå. Sådana stunder är så värdefulla för både barn och oss föräldrar.

No comments: