Wednesday, June 02, 2010

Coaching för föräldrar (tips nr 3)

Ännu ett tips som handlar om syskonrelationer. En sak som jag sa tidigare var sånt i stil med "Men oj vad Lillasyster lever om". För att liksom ursäkta att hon tar plats (Storebror i fokus). Men detta är ju så dumt för att 1) Storebror kan ju själv säga till om han störs, jag behöver ju inte plantera det hos honom och 2) Jag gör lillasyster lite "besvärlig" och dessutom gör jag det okej att "klanka ner på henne" (om än väldigt oskyldigt). Igår när barnen satt i vagnen och lillasyster grät så sa jag istället. "Lillasyster har ont i magen, därför gråter hon." Då tog Vilmer och stoppade in nappen sedan tog han sin systers hand och höll den en stund, och tro ni inte att hon slutade gråta (bra timing Alice!) Varefter jag kunde ge Vilmer feedback på hur trygg lillasyster kände sig med honom! :)

No comments: