Friday, November 28, 2008

Nyttig mat...

...har fått en ny innebörd för mig. Jag har ju tränat massor i mitt liv och vet hur man äter "nyttigt". Men nu har jag förstått att jag stoppat i mig en massa skitmat. Jag har läst boken "Hemlige kocken" som handlar om den falska maten, jordgubbssaft som inte innehåller jordgubbar citronkakor som inte innehåller citron men däremot 26 andra okända ingredienser, kött man sprutat in massa vatten och skit i sedan smaksatt med aromen "grillat över öppen eld" och pyntat med grillränder gjorda med färgämnen. Gaaaah! Jag får panik och har rensat ur skafferiet. De senaste dagarna har vi ätit nyttigt i dess sanna bemärkelse.

Totalt ekologisk mat utan tillsatser har det blivit de senaste dagarna, kanske orkar jag inte vara så petig i längden men nu kommer jag att kolla innehållsförteckningarna innan jag vräker i mig fejkmat igen! Men den äkta maten är ju SÅ GOD, igår åt vi mina hemmaihoppulade biffar med fetaost och oliver med tsatziki och pressad potatis, ikväll åt vi rödbetssoppa med fetaost. efterrätt fruktsallad med massa exotiska frukter.

Äter du nyttigt?

3 comments:

Sara said...

Visst framkallar den panik? Boken. Alla borde läsa den. Plötsligt smakar saker annorlunda. Och jag håller med: den riktiga maten är SÅ mycket godare!

Trevlig helg!

Anonymous said...

Rödbetssoppa låter gott....jag håller ju på att testa av olika soppor så jag kanske få ta och prova en sån snart. Nu har jag kommit på vem som skrivit kokboken jag pratade om när vi fikade sist, Sanna Edin. Jag har önskat mig den till jul så jag hoppas att den finns med bland alla paketen. Ha det gott. /cecilia

Anonymous said...

jag har haft med mig från mamma att hålla mig borta från allt för färdig mat, och att kolla innehållsförteckningar. fast då var det i jakt efter färgämnen, men det var lätt att vidareutveckla vanan. så jag tycker nog att jag äter nyttigt. särskilt när jag äter raw food! vilket jag tar en paus från nu, när jag är i usa med pojkvännen som jag aldrig bott ihop med förut och tittar storögt på hur han utan att blinka sopar ner mängder med färdig, frusen mat! vi handlar på fräscha (de finns!) affärer så jag är inte så nervös, men ändååå.