Wednesday, April 09, 2008

Downshifting

Det är verkligen en utmaning att leva enklare och grymt intressant. Med den intentionen blir jag mer medveten om vad jag tar mig för och mer selektiv engagerar mig i. Jag ser människor runt mig växa då jag inte tar tag i allt. Jag känner att jag själv växer!

Att leva enklare gör mig mer medveten i nuet. Jag får mer ro i själen. Jag får ett äkta engagemang i det jag väljer att "gå in i". Små saker, stora förändringar.

Så här gör jag (några exempel):
- Sortera bort onödiga saker
- Tänka efter innan jag handlar (Får denna sak mig att må bättre?
- Var sak har sin plats (märker upp tydligt)
- Hoppar av "projekt" som jag tappar engagemanget för (slutat i KF t.ex)
- Gör ej andras arbetsuppgifter
- Undviker att automastiskt "bli projektledare" för allt möjligt
- Skapar rutiner
- Tar tag i surdegar
- Sorterat datorn (mindre favoriter på nätet osv)

Jag läste en bok igår "Familjens projektledare säger upp sig" av Gunilla Bergensten. Det var en ganska arg bok men intressant. I hemmet känner jag att jag och Robert delar ganska bra på projektledarrollen. Men jag känner att jag ofta blir informell projektledare i andra sammanhang. Andra har uppgiften, men jag har hela tiden koll på att det blir av. Min kalender är full med andras sysslor bara för att jag ska kunna stämma av att det verkligen är gjort. Det har varit mitt eget fel eftersom jag TAGIT det ansvaret. Mitt huvud känns helt fullt och rörigt! Det är inte bra för mig och inte för andra (att ta eget ansvar i normal dos utveckar givetvis individen).

Så nu ser jag till att skippa att ta överdrivet ansvar! Givetvis tar jag fortfarande ansvar för det jag SKA ha ansvar för som chef osv. Vad blir resultatet? Ett ENKLARE liv!

Vill du leva enklare? Hur skulle du kunna göra då? Kanske några tips till mig och andra?

8 comments:

Unknown said...

Hej Katarina!

Är helt på din linje! Bara en sån sak att med jämna mellanrum rensa ut garderober och hyllor så man hittar det man verkligen ska ha!

Jag känner också att man ibland även kanske behöver reflektera och rensa bland sina relationer? Att ha mycket vänner är självklart härligt, men vilka är det som jag känner att jag verkligen får utbyte av att träffa? Vilka vänner frå mig att må bra och växa? Kanske är det så att man har så mycket bekantskaper att man inte har tid att träffa de man verkligen känner ger en något?

Anonymous said...

Känner igen det där med att vara informell projektledare. Det är jag också duktig på....Fast jag tror att jag bättrat mig.

Anonymous said...

Jag är också lite på inne på detta nu.
Som tex håller vi på att rensa i hela lägenheten för tillfället bland våra fysiska saker, då vi snart flyttar. Vad vill vi egentligen ha med oss? Vad trivs vi med och vad har sparats bara för sparandets skull? Ska åka till Erikshjälpen idag med ett lass :)

Relationsmässigt är det också en omstart. Inte för mig och Robert så konkret, men med människor runt omkring. Vi flyttar från stan och man får chansen att "naturligt" släppa kontakten med människor som suger energi och man märker vilka man kommer att sakna och satsa mer på. Och jag ser verkligen fram emot nya bekantskaper!

Det kanske är nystarternas vår det här?

Anonymous said...

Roligt när man blir gravid att man "bygger bo" som dom säger, det va samma för mig då jag fick barn...oj oj va fint vi fick hemma under den tiden =)
Rensa är ju alltid bra ;-)
//Linda

Anonymous said...

jag håller med nina om relationer, de behöver man se över så man inte lägger ner för mycket tid på skit. att skaffa dreads har varit världens downshifting för mig, så bekvämt och billigt och ingen energi krävs på morgnarna jag kan fokusera på att vakna. försöker rensa ut onödiga energier i mitt liv, för mycket tid går åt fel saker och jag är dålig på att låta mig ägna tid åt "onödiga" saker men som får mig att må oförskämt bra. går allt mer in i raw food-konceptet, som gör det så enkelt att äta nyttigt!

Katarina said...

Nina: Rensa är grymt effektivt! Håller med till 100%!

Det där med relationer är otroligt intressant. Jag tycker dock att det är himla svårt. Det är lättare att skänka en tröja till Röda Korset än att säga upp en vänskap liksom. Men men...det kanske går att göra smidigare än så. Bara minimera tiden med dessa personer och öka den tiden man tillbringar med feelgoodmänniskorna! :)

Annika: Jag tror att själva medvetenheten gör det lättare! Då ser man när man verkligen kan släppa ansvaret och då manmåste ha koll 24-7.

Sofia: Så himla härligt med en "nystart", jag tror att det är supernyttigt!

Linda: Ja vi är helt inrednings/byggtokiga i vanliga fall. Men nu tar det sig helt nya dimensioner! :)

Ninen: Ja en lättskött frisyr är ju viktigare än man tror för att leva enklare! Kan ju ta en hel del tid annars.

Berätta med om raw-food! Jag är nyfiken!

Anonymous said...

raw food bygger på råa grönsaker i princip, och nötter och frön. det låter väldigt andefattigt men det finns många olika "skolor" att inspireras av, eller att undvika. rene voltaire har skrivit en del om det i sverige och kommit med några raw-produkter som man iaf kan få tag på här i stockholm för en dyr penning så jag har inte provat dom. man kan "tillaga" maten genom att torka den eller grädda i ugn en längre tid, men sånt är inte jag inne på. jag vill mest få in mer raw food i vardagen och man kommer skitlångt med smoothies och sallader. man kommer också undan kolhydraterna som jag blir allt mer rädd för, ju mindre jag äter av det desto bättre mår jag och det märks verkligen skillnad! mindre humörsvängningar, inga blodsockerfall, aldrig äckelmätt.. mycket energi.

Unknown said...

Hej igen,

Håller med om att det är svårt med relationer och att säga upp en vänskap är inget man bara gör sådär...Men kanske handlar det(åtminstoen i ett första steg) om att försöka bli medveten om hur man mår under och efter man träffat vissa människor. Vilka möten gör att jag känner mig uppfylld resp. dränerad? Jag har försökt att kapa de mer ytliga bekantskaperna som inte ger mig så mycket till förmån för mer tid med mina riktigt kära vänner. Utan att för den sakens skull stänga dörrar till nya bekanskaper som kanske kan växa sig till givande vänskap...

/Nina