Saturday, April 14, 2007

Sökes: 20 % av befolkningen som drabbats av Afte - plågsamma blåsor i munnen!

Jag får då och då dessa fruktansvärda blåsor och blir helt knäckt i flera dagar, ofta över en vecka. Just nu har jag tre stycken i munnen och jag kan säga att är inte kul alls!

Det är ungefär 20% av befolkningen som får dessa blåsor och kring 15% som får blåsorna återkommande. Det finns tyvärr inget botemedel och de medel som ska lindra är inte särskillt effektiva (bara under kort tid eftersom bedövningen försvinner i munnen). När man frågar läkare och tandläkare så är ofta kunskapen begränsad och det tips jag oftast får är att borsta tänderna med Zendium + någon bedövande salva.

På Internet kan man hitta en del information men ofta kortfattad och utspridd. Därför har jag gjort en sammanställning av den information jag hittat och den erfarenhet jag har. Nu ska jag sprida denna till andra drabbade och även till personer inom sjukvården för att kanske ge något värdefullt tips och för att få feedback för att göra informationen bättre.

Om du eller någon som du känner drabbas av dessa blåsor så läs gärna min sammanställning och bidra med dina erfarenheter och kunskaper genom att kommentera här! Ett stort varmt tack på förhand!

Här är länken: http://www.inspirationsresor.se/webb/afte.php

No comments: