Friday, April 27, 2007

Inspirationsdagen 2007...guldkorn!

Jag, mamma och min darling var på Inspirationsdagen i veckan. Jag börjar med ett guldkorn:

Enligt Lena Levander-Friström finns det många människor som är i riskzonen för att bli smärtdumma, inbillningsfriska och som har hög sjuknärvaro på jobbet! Dessa människor kallas typ A-människor och har ofta många järn i elden, är attraktiva arbetshästar med många idéer. Dessa människor organiserar och fixar för att livet ska bli mer effektivt, men tyvärr är risken stor att dessa människor blir stressade och i värsta fall utbrända. Står en typ A-människa till exempel i en kö räknar hon ut vilken kö som går snabbast genom att skanna allas vagnar på innehåll... Jag kände mig träffad! :) Typ A-människan har också en extra dag i veckan: Nåndag. Kanske försummar personen sin familj för att hon/han satsar på kariären och tänker att nåndag...då ska jag vara hemma med barnen. Men den dagen kanske aldrig kommer. Som typ A-människa gäller det att försöka vara lite coolare, sluta göra det som inte fungerar och sluta göra det som man inte mår bra av. OCH...njuta mer av livet!

Har du gjort något idag som du verkligen njutit av?

7 comments:

Anonymous said...

Jag känner igen mig väldigt väl. Speciellt på det där med att stå i kö. Jag hatar att köa, och räknar alltid ut vilken som kan tänkas gå snabbast. Kollar hur snabb kassörskan är, vad folk har i sina kundvagnar, och om det är många pensionärer eller småbarn i kön (småbarn är alltid så nervösa att de tappar pengarna de skall betala med, osv.). Jag är nästan alltid först i kön om de ropar in personal till en annan kassa.

I dag har jag ätit tunnbröd, det är njutning för mig. ^^

Katarina said...

Candy: A ha...jag med verkligen! Lena hade ett grymt kul exempel på en A-människa. Lena satt inne på damtoaletten efter att ha stått i kö en lång stund. Plötsligt hör hon någon skrika utanför: "Tvätta händerna utanför istället för inne på toaletterna så går det fortare! Ha ha! Wonderful! Snacka om A-människa!

Tunnbröd är himla gott!

Sara said...

Jag har hört Lena föreläsa på TV och skulle gärna lyssna på henne i verkligheten.

Jag har inte hunnit så mycket än idag. Men en kopp te och hembakt bröd har det blivit så här på morgonkvisten. Det är en njutning.

Anonymous said...

Jag är en typ A-människa... men i affärens kö står jag stilla och låter det ta sin tid. Står och studerar människorna runt mig i stället.

Anonymous said...

Fotograferat. Oj så kul det var )

Sussi said...

Hej på dej! Vad kul att höra ifrån dig i veckan! :-) Ville bara säga att vi kommer hem till "härnta" vid midsommar och iallafall jag satnnar en hel vecka. Hoppas att du är hemma då? KRAM/Sussi

Katarina said...

Sara: Jag har också sett hennes föredrag på TV för något år sedan. Hennes framträdande var mycket likt detta förutom att hon vässat till vissa repliker och spred sin värme på ett ännu mer gripande sätt. Varför förändra ett vinnande koncept, hon ahede bara förbättrat detakerna. Jag rekomenderar dock att se henne live!

Nina: Bra jobbat! Jag försöker också öva på att vara lite mer "B" i sitiationer som köer, rött ljus, sega hemsidor och se detta som en tid för reflektion och meditation...det går väl sådär! :)

Annika: Så kul! Jag är sugen på en ny kamera, något tips från fotodrottningen?

Sussi: Hej darling! Det låter perfekt det. Är ledig den veckan så vi hinner säkert träffas! KRAM!