Sunday, April 29, 2007

Inspirationsdagen 2007...ännu ett guldkorn!

Ännu ett guldkorn från Inspirationsdagen: Lena Pettersson. Ett riktigt energiknippe! Hon har jobbat en hel del med idrottscoachning och hade en hel del tips för att uppnå sina mål. Hon menar att de som lyckats ofta har bestämt sig. Alltså verklign BESTÄMT sig. Inte bara försöker göra något. En annan egenskap hos dem som lyckas är att de har förmågan att vara bäst när det gäller genom total fokusering.

Lena pushade också för att assa bra saker och dissa de dåliga. Med assa (förkortning för associera) menar Lena att man ska förstärka de bra sakerna. Se på alla idrottsstjärnor som har sin egen gest för att förstärka sina framgångar, Anjas sälimitaion och Brolins snurr till exempel. Andra stjärnor, exempelvis Annika Sörenstam, har mer diskereta sätt att assa, men lika effektiva. Med dissa (förkortning för dissociera ) menar Lena att man ska dissa misslyckanden för att de inte ska kunna styra en framåt. Om man fokuserar på det dåliga är det lätt att kroppen agerar som hjärnan tänker "det här klarade jag inte sist och jag kommer inte att klara det nu heller).

Så kära läsare! Testa detta! När du utfört en uppgift på jobbet på ett bra sätt, får en puss av din darling, har vattnat blommorna, har ringt ett jobbigt samtal och klarat det bra, har skippat den där kakan till kaffet eller vad den nu än må vara: Hitta ditt sätt att assa! Jubla, utbrist JA, gör segertecken, vicka på stortån - vad som helt som du känner förstärker känslan av att du lyckats och är underbar. När mindre lyckade saker händer: Dissa!

Min darling brukar trumma med fingrarna i bordet framför datorn på jobbet när det går extra bra, min gest liknar Annika Sörenstams. Tipsa gärna om förslag på tjusiga gester för att assa framgång! Du kanske själva har en gest, dela med dig av den!

5 comments:

Anonymous said...

hihi, när jag läste matte efter gymnasiet brukade jag sjunga introt till "mr sandman" när jag klarat nåt svårt :) jag låtsas att jag är en hel liten barbershop-kör som nynnar.. ingen högljudd sång men de som satt närmast kunde vända på sig och titta konstigt. det var det värt! jag vet inte om det kan räknas som "assa" men för mig fungerade det som en förstärkning inför nästa uppgift, ett sätt att fira typ. hur ska man lyckas dissa, hade inte lena nåt tips om det? det tycker jag är det svåraste.

Anonymous said...

Var på en föreläsning för några månader sedan som hölls av några tjejer som spelar/är tränare i innebandy på elitnivå som pratade om nått liknande.

PLUS kontot!! Och handlade oxå om det där, att så fort man gjort något bra: Klappa sig på axeln, skrika YES, knyta näven, sjunga en sång (klassisk heja ramsa som "fy f-n va jag är bra"...kanske funkar) Att helt enkelt hela tiden sätta in/ göra instättningar på PLUS kontot.

Måste nog genast börja med det där...peppa mih själv! Låter ju ganska självklart egentligen. :)

Anonymous said...

Trevlig Valborg!

Zandra said...

Har ett eget liteljud som inte oftakommer ut, men det hörs i mitt huvud- och om nåt går extra bra får även omgivningen ta del av det... Ka-tjiing!

Katarina said...

Ninen: Underbart! Det tycker jag absolut räknad som assning! När det gäller dissandet så var Lenas tips att helt enkelt skita i att göra någor, rycka på axlarna!

Lena: Ja det är ju kanonbra, när man assar så hamnar massor av energi på pluskontot ju! Hejaramsa var en riktigt bra idé, finns ju en uppsjö att välja på, bara att sätta dit sitt egen namn!

Nina: Detsamma!

E-signz: Ka-tjing var kanobra! Tack för det tipset! Det ska jag börja använda när jag säljer tror jag! :)