Wednesday, August 16, 2006

Okej, nu är det dags...träning, nyttig mat, sova mer, dricka vatten...you name it

Jag har i stort haft en sund inställning till kroppen och mina ideal har varit vältränade och välmående fitnesstjejer inte utmärglade benrangel på catwalken (hjälp va många som ser ut så nu). Ända sedan jag var 15 år och fick komma in på gymmet har jag varit en träningsgalning som äter "perfekt" kost, läst och lärt allt om träning, kost, sömn och annat som påverkar kroppen. Det låter ju mycket bra, men då är det så att denna sunda livsstil (om än den kan bli lite överdriven periodvis) inte håller på under hela året, inte alls. Detta sunda-livsstilsbehov kommer i omgångar och med olika styrka.

Jag har ofta mina viloperioder dels under sommaren och dels periodvis under vintern. Träningen är mer ihållig än kosten som bara är "perfekt" under några veckor i taget och utspritt under året. Detta "hattande" i träningen och kosten har gjort att jag ofta hade dåligt samvete förut. Men nu har jag insett att detta är precis som jag vill ha det. Jag vill inte äta tok-nyttigt mer än då och då, jag vill inte träna hela sommaren och under ex jul osv.

Förut var det också så att när jag haft ett uppehåll från träningen var det så jäkla svårt att komma igång. Det var som en mur av dåligt samvete mellan mig och gymmet. Nu är det bara att gräva fram träningsväskan och gå dit.

Nu lyssnar jag på kroppen och låter den bestämma när det är dags! Nu till exempel är det dags att damma av gamm-kroppen och bli en ny människa typ. I nästa inlägg kommer min plan...

No comments: