Sunday, August 20, 2006

Dream on

Jag läste en Illustrerad Vetenskap för ett tag sedan där det stod om drömmar och sömn.

Detta tycker jag är intressant: Hippocampus är den del av limbiska systemet där vi styr undermedvetna känslor, insikter och lagring av minnesintryck. Här är det hög aktivitet när vi drömmer. Detta innebär alltså att drömmar är ett viktigt element i vårt minne. I drömmar kan vi minnas och bearbeta olika händelser. Intressant är också att vi drömmar ca 6 år av vårt liv.
Kanske är det ännu mer intressant att en sovande hjärna förbrukar lika mycket energi som en vaken hjärna.

Jag tror att det händer oerhört mycket när vi sover. Vi bearbetar trauman, vi hanterar känslor, vi lär känna oss själva, vi får insikter, vi tar beslut och mycket mer.

Ett tips: Testa att säga till dig själv innan du somnar att i natt vill jag genom drömmarna komma till insikt om, ja vad du nu vill komma till insikt med. Min erfarenhet säger att ju mer du vill komma till insikt och ju mer kraft du lägger på din önskan, desto större är chansen att du får hjälp genom drömmen.

No comments: