Thursday, August 31, 2006

Livsstilskompetens

Livsstilskompetens är ett begrepp som man ser allt oftare i media nu. Ofta i samband med arbetslivet, läs mer om detta här: http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=384.

På mitt jobb jobbar vi mycket med friskvård. Jag tycker att det är superbra! Företag som jobbar med friskvård visar att de bryr sig om sina anställda! Det gör verkligen vi!

Hur som helst, jag tänker inte ge mig in djupare i debatten om livsstilskompetens och hur det påverkar arbetsgivare och arbetstagare. Däremot gillar jag ordet "livsstilskompetens", jag känner att det är något jag verkligen vill ha och lära mig mer om. Känner inte ni så? Vilka faktorer ska man uppfylla för att ha riktigt hög livsstilskompetens? Var kan man lära sig det? Kan man få göra ett prov så man vet vad man behöver lära sig mer om/ ändra på? Det borde barnen på dagis lära sig, det borde alla lära sig! Som jag förstått det så betyder livsstilskompetens en djupare förståelse för livsstilens påverkan på hälsan. Jag är superintresserad av detta och kan en hel del antar jag, men jag tror att det finns många som vet mycket lite och som skulle må bra av att lära sig mer om detta.

För mig är livsstilskompetens till exempel detta:
# Att röra på sig (styrketräning, dans, promenader osv) och ha kunskap om motion
# Att äta rätt och ha kunskap om kost
# Att sova tillräckligt och ha kunskap om sömn
# Att se positivt på livet
# Att ha förståelse för hur vi fungerar psykiskt och fysiskt
# Att inte göra sig själv eller någon annan illa på något sätt
# Att inte ha något hälsovådligt beroende (ex rökning, alkohol, droger, spel etc).
# Att inte sola solarium (det är så onödigt och bevisligen en stor risk)

Jag anser att kunskap om hur vi fungerar är ovärderlig kunskap! Frågor som ex - hur ska man sitta för att inte få ont i kroppen, hur ska man äta om man har magkatarr, varför reagerar hon som hon gör, varför känns det så här, vad händer när vi dricker sprit, vad händer med huden när vi solar, varför nyser vi, varför gråter vi, vad händer när vi skrattar i knoppen osv - är frågor som gör oss smartare, lyckligare och friskare! Jag vill lära mig mer!

No comments: