Thursday, July 20, 2006

Take it slow...

Jag bläddrade i en tidning hos frissan idag och läste en artikel som gick ut på att göra saker långsammare, t.ex. träna långsammare och äta långsammare och på så sätt må bättre.

Jag tycker att detta är ganska intressant. Jag har läst en del om/ lyssnat på föreläsningar om just detta långsamma livsätt. För mig känns det svårt eftersom jag är effektiv, energisk och snabb i det mesta jag gör och avskyr uttryck som "pö om pö" och "det tar den tid det tar".

Men det långsamma livssättet för mig handlar inte om att bli ineffektiv och långsam utan att vara mer närvarande i det man gör. Det handlar om att inte kasta i sig maten, utan att njuta av smaken, doften, sällskapet vid middagsbordet och de levande ljusen. Om att inte snabbträna på lunchen utan att göra träningen till en ego-stund utan stress osv. Så med den vinkeln på det hela så gillar jag att ta det lite lugnt.

Några bonustips för mindre stress och mer njutning
Se det perfekta i det som är
Kolla mailen max 2 ggr per dag
Lyssna på klassisk musik (gör mig lugnare i alla fall)
Se köer/rödljus/annan dötid som perfekta tillfällen för nyladdning och att bara vara i nuet.
Planera in "din egen tid" i kalendern

No comments: