Wednesday, May 06, 2009

Lyckat läge!

Det känns så skönt att ha lyckats varva ner och sakta ner och njuta mer! Det var så intensivt med massa jobb, projekt hit och dit, engagemang, styrelseuppdrag, politik å massa annat... Jag har länge velat downshifta, men jag förstod liksom inte hur det skulle gå till, själva skiftandet.

Så skiftandet blev till en början fysiskt. Jag gick upp 25 kg, ville plötsligt ägna delar av dygnet till sömn och fick till och med byta ut mina höga klackar mot fotriktiga tanttofflor i slutet på förra sommaren. Sedan kom han då vår världsbästa Vilmer. Då fanns det liksom inget val längre, eller, valet fanns ju men det var plötsligt så otroligt lätt att ta.

Livet före allt. Leva livet till hundratio. Det var plötsligt bara det som gällde och för att göra det gäller det att stanna upp ibland. Att stressa, prestera, pressa sig själv av fel anledning gick bort och nu gällde nya (mina) regler. Guuu så härligt det är att ta det lite lugnt, vardagslyxa, njuta i nuet och bara vaaaa ibland. Jobba lagom mycke. Baka en paj. Sy i en knapp. Ta ett bad. Eller så...

2 comments:

Ninen said...

njuta av nuet ja, jätteviktigt och så himla svårt. vad skönt att du har hittat dit! jag tror det är vanligt, att man gör det när man får bulle i ugnen. så illa tvungen etc men också för att man aknske fått en till anledning till att downshifta...

Katarina said...

Ja, det är nog precis så! Jag har kanske inte hittat dit till 100%, men i det stora hela så känner jag mig downshiftad. Det är liksom i de små detaljerna jag har en bit kvar...bara lukta på blommorna och sånt! :)