Wednesday, March 15, 2006

På kurs: Kommunikation och kroppen!

Jag har varit på kurs i ett par dagar hos MG Management. Temat denna gång var "Kommunikation och kroppen" och föreläsare var Johan Ekenberg. Johan var en fantastisk inspiratör med stor kraft och kunskap. Jag fick massor av energi, vilket var bra eftersom jag varit lite tom på det några dagar. Jag fick mycket glädje, mycket insikt och framför allt - praktiska verktyg att använda i coaching! Johan var väldigt nära och närvarande i rummet och träffsäker i sitt sätt. Han har en skicklighet att ligga alldeles på gränsen - detta gjorde att jag blev berörd och att budskapet nådde fram till mig.

Kursen gav mig större förståelse för hur mycket vår kropp påverkar våra känslor och vårt beteende. Att våra rörelser, vårt tonläge, vår hållning etc. har stor betydelse för hur vi är och känner. Med kroppen kan till exempel förstärka eller förhindra olika känslor och tankar.

I coaching kan ett sätt att komma närmare en människa vara att titta efter "sprickor i fasaden". Som vanligt är det naturligtvis ett absolut måste att personen man coachar själv vill att man ska "komma närmare". Sprickorna kan vara att man säger något och det låter väldigt pressat, eller att man upprepar något flera gånger, eller att man vrider sig lite när ett visst ämne kommer upp. Att man får en känsla av att något inte stämmer. Vare sig det stämmer eller inte kan det vara en öppning i en coachingsituation. Ett citat från Johans hemsida: "Din kropp berättar allt om dina tankar, känslor och hela din historia. Din kropp är "utskriften" på dina mentala program."

Johan pratade också om att vi alla spelar olika roller och att alla kan vara precis vem som helst egentligen. Genom att bejaka sina egna och andras olika egenskaper och se vad som är bra med de dåliga och tvärtom kan vår personliga utveckling och coachning komma till en helt annan nivå.

En sista viktig grej som jag tod åt mig av var hand budskap att det är helt bortkastat att coacha på tolkningar, det är observationer vi ska coacha på! Det som är sant! Detta genom att fråga ex: "Vad känner du nu?", "Var i kroppen känner du nu?", "Vad hände exakt"?, Hur skulle livet vara om du inte hade det här problemet?", "Känner du igen mönstet i situationen?" etc.

Det är omöjligt att sammanfatta föreläsningen! Gå och kolla på honom istället! Själv skulle jag vilja att han gjorde en kroppsläsning på mig, vi fick en snabbvariant nu på kursen och det gav mersmak! Jag har en grym energi som kan ta mig hur långt som helst fick jag bland annat veta, MEN jag måste sluta vara så gullig och släppa viljan att vilja behaga alla! :) Så nu blir det andra bullar!

No comments: