Saturday, December 11, 2010

Giftiga leksaker?


Jag blir mer än smått störd på att leksakerna som säljs i leksaksaffärerna kan vara fulla med gift. Googla på "giftiga leksaker" och sen vill du som förälder bygga skojjiga djur av kottar och pinnar och slå in som julklappar till dina små älsklingar.

Jag har aldrig varit en stor fan av plastleksaker och undviker dem till förmån för trä- och tygleksaker. När jag läste om att många leksaker innehåller giftiga ämnen som kan göra barnen sjuka så kändes det bra att ha investerat i en del finare leksaker. Men tji fick jag då de något dyrare träleksakerna ofta är lackade med giftig färg/lack. Mysigt.

Min andra tanke var att äldre leksaker borde vara mindre giftiga, i nästa sekund läste jag att leksaker före 1997 hade ännu mindre krav på vad leksaker fick innehålla.

Surfade då på giftfria leksaker och där lyftes en ny byggleksak fram. Tänk er majskrokar (ostkrok modell större av majssmet som fastnar på allt när de är blöta och är omöjliga att få bort utan slipmaskin när de torkat, dessa smälter i munnen och gillas av bebisar och småbarn) i olika färg och form som man blöter i vatten och sätter ihop till olika kreationer. Kul ide, mindre kul att ha dessa runt hela huset i olika kulörer, städkärringen i mig frispel. Fast det fanns en del fina ekologiska leksaker men byggsatsen av majs har ju svårt att konkurrera med gift-plast duplo (läste i nån blogg att duplo inte var giftfritt) och utbudet är ju begränsat. Hur mycket ska man bry sig, är det minimala halter så att det inte påverkar barnen? Att man ska behöva bry sig? Gift i leksaker, har ni hört nåt värre?

1 comment:

Lina Svensson said...

Hej, ja visst är det hemskt att det kan finnas gifter i leksaker! Som tur är finns det några få fina affärer där man hittar giftfitt. EkoLeko, Hulteribulter, Smaksatt och Alvehamn är några webshoppar jag brukar handla ifrån.